Γράφει η Μάρθα Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος MA Special Education/B.T.E.C Edecxel
Υπεύθυνη του Κέντρου Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»

Οι εξετάσεις στα Λύκεια ξεκίνησαν, στη συνέχεια ακολουθούν τα Γυμνάσια και η αυλαία κλείνει με τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Είναι όμως και μία ομάδα μαθητών που εξετάζονται διαφορετικά, δηλαδή με τον προφορικό τρόπο αξιολόγησης. Η απαλλαγή από γραπτές εξετάσεις και η διενέργεια προφορικών εξετάσεων αποτελούν ζητήματα που προβληματίζουν  μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Θα προσπαθήσω με αυτό το κείμενο να δώσω μερικές απλουστευμένες οδηγίες για τον τρόπο και τη διαδικασία της προφορικής εξέτασης. Οι συμβουλές αυτές χρησιμεύουν στους εκπαιδευτικούς που εξετάζουν, αλλά και διδάσκουν παιδιά με δυσλεξία, στους γονείς για να γνωρίζουν τι απαιτείται στη σχολική προετοιμασία των παιδιών τους καθώς και στους μαθητές που εξετάζονται και προετοιμάζονται για τις προφορικές εξετάσεις. 

Παρακάτω παρατίθενται σύντομες συμβουλές:
• Να διαβάζονται τα θέματα δυνατά από τον υπεύθυνο πολλές φορές. Τα θέματα να παρουσιάζονται βήμα - βήμα και να ελέγχεται αν τα έχει γράψει σωστά ο μαθητής
• Να επαναλάβει μόνος του ο  καθηγητής την εκφώνηση και να ζητά από τον μαθητή να την επαναλάβει  χωρίς να τη διαβάσει. Στη συνέχεια ζητά από τον μαθητή αν μπορεί να εξηγήσει τι ζητά το θέμα.
• Ο εκπαιδευτικός να μιλά αργά και καθαρά και να ζητά να επαναλάβει ο μαθητής τι κατάλαβε.
• Επειδή οι μαθητές με ΜΔ χαρακτηρίζονται από σημαντικά προβλήματα απόδοσης προσοχής, η εξέταση να γίνεται σε ήσυχο περιβάλλον χωρίς εξωτερικές επιδράσεις (θόρυβοι, κίνηση κλπ)
• Τα γραπτά κείμενα (διαγωνίσματα) θα πρέπει να φροντίσουμε να είναι όσο το δυνατόν αραιογραμμένα και με σωστή και ευανάγνωστη γραμματοσειρά.
• Επειδή οι μαθητές με ΜΔ μπορεί να έχουν προβλήματα στην ακουστική και οπτική αντίληψη λέξεων ή σύνθετων σχημάτων, να χρησιμοποιούνται  απλές οπτικές απεικονίσεις του προβλήματος (σχήματα, εποπτικά μέσα).
• Επειδή οι μαθητές με ΜΔ δεν μπορούν να επιλέξουν τη στρατηγική αντιμετώπισης μιας κατάστασης και τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν όταν οδηγηθούν σε αδιέξοδο κατά την επίλυση ενός προβλήματος, ο καθηγητής πρέπει:
• Να απλοποιεί προφορικά τις εκφωνήσεις των θεμάτων  χωρίς να υποδεικνύει άμεσα τις απαντήσεις.
• Να βοηθά τον μαθητή να εντοπίσει τις παραμέτρους του προβλήματος
• Να συμβάλει στο ξεπέρασμα των δυσκολιών κατά τη διάρκεια επίλυσης του προβλήματος.
• Τέλος, να φροντίζει ώστε να επικρατεί ένα ήρεμο και σωστό παιδαγωγικά κλίμα κατά την ώρα της εξέτασης.

Το νομικό πλαίσιο Ν.3699/2008 (ΦΕΚ 199Α΄) γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις της με αριθμ. Φ.253/155439/Β6(ΦΕΚ 2544 Β΄/30-12-2009) Υπουργικής Απόφασης και ορίζει τα εξής: 


Προσομοίωση Πανελληνίων Εξετάσεων



• Ένα 45λεπτο με το παιδί: οδηγίες προφορικών εξετάσεων
• 2,5 ώρες: δοκιμασία προφορικής εξέτασης –γραπτή και προφορική απόδοση
• 1 ώρα: ανατροφοδότηση


Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»
Λεωνίδου 1, Σπάρτη Λακωνίας
Τηλ. 27310 81050/6978733472
Υποκατάστημα: Λεωνίδου 40, Σπάρτη Λακωνίας
Τηλ.27310 82009
www.kentro-exelixi.gr
e-mail: paidi.efivos@yahoo.gr