notification icon
Θα θέλατε να σας ενημερώνουμε για τα έκτακτα γεγονότα ;

Αποκλειστικό: Πού θα γίνει... αν γίνει το νέο αεροδρόμιο της Λακωνίας κατηγορίας 4D, μήκους 2.800 μέτρων

slider_image

Μοιράσου το άρθρο:

17-06-2020

Το κόστος κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας του νέου αεροδρομίου μπορεί να γίνει με ΣΔΙΤ, δηλαδή με Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα και χωρίς επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού

Σχετικά Άρθρα

Γράφει ο Γιάννης Κωστιάνης

Οι μέρες του κορωνοϊού απέδειξαν περίτρανα πως σοβαρός τουρισμός και ανάπτυξη στην Ελλάδα ΔΕΝ υπάρχει χωρίς αεροδρόμιο. Αυτή τη στιγμή το αεροδρόμιο της Καλαμάτας ΔΕΝ καλύπτει το σύνολο της Λακωνίας, ενώ το παλιό αεροδρόμιο στη θέση Πυρί, όπως λένε οι ειδικοί, είναι ακατάλληλο για πτήσεις με μεγάλα αεροσκάφη λόγω της θέσης του, ενώ έχει περιορισμένες προοπτικές αναβάθμισης.

Έτσι όπως έχουν τα πράγματα, ενώ όλο πληθαίνουν οι φωνές για νέο αεροδρόμιο από Λάκωνες που κατέχουν θέσεις κλειδιά στην τοπική κοινωνία, θεωρείται ένα επιτακτικό έργο για την ανάπτυξη του νομού μας και ειδικότερα για τη νότια Λακωνία που απέχει πάνω από 2,5 ώρες από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και κοντά 4,5 ώρες από το Ελ. Βενιζέλος, χρόνοι απαγορευτικοί για «ποιοτικούς» τουρίστες που βάσει ερευνών, από το αεροδρόμιο έως τον προορισμό του ταξιδιώτη θα πρέπει να είναι πάνω - κάτω 45 λεπτά.


Η κατασκευή του νέου αεροδρομίου της Λακωνίας

Πολλοί μπορεί να μην το γνωρίζουν, αλλά κάποτε, πριν από 15 χρόνια, είχαν γίνει σοβαρές προσπάθειες να δημιουργηθεί νέο διεθνές αεροδρόμιο στη Λακωνία.

Για το λόγο αυτό, μετά από αίτημα που είχε γίνει το 2005 από τον τότε Νομάρχη προς τον τότε Υπουργό Συγκοινωνιών Μιχάλη Λιάπη, είχε έρθει στη Λακωνία, ειδικό κλιμάκιο (Ομάδα εργασίας) υπό την εποπτεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.), για να τοποθετήσει χωροταξικά το νέο διεθνές αεροδρόμιο της Λακωνίας.

Η ομάδα της Υ.Π.Α. παρέδωσε το πόρισμά της τον Οκτώβριο του 2005 και από όλες τις θέσεις που μελέτησαν, κατέληξαν ότι η θέση «1» πληρούσε τις περισσότερες προϋποθέσεις για να γίνει το αεροδρόμιο στη Λακωνία. Το πόρισμα καθαρογράφτηκε και στάλθηκε επίσημα στη Νομαρχία τον Μάιο του 2006, με την ένδειξη «ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΛΑΚΩΝΙΑΣ».

Η θέση «1» βρίσκεται 10 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Σπάρτης, κοντά στην περιοχή της Τραπεζοντής, όπως θα δείτε στον παρακάτω χάρτη (μαζί με αποκαλυπτικά έγγραφα). Μάλιστα, το κτηματομεσιτικό γραφείο APELA REAL ESTATE, σχεδίασε στον εν λόγω χάρτη και το αεροδρόμιο, σύμφωνα με τα σχέδια που έφθασαν στα χέρια της δημοσιογραφικής ομάδας της apela.gr.

Πρόκειται για έναν αεροδιάδρομο κατηγορίας 4D, μήκους 2.800 μέτρων, πλάτους 45 μέτρων, με δυνατότητα φιλοξενίας αεροσκαφών που μπορούν να πραγματοποιούν πτήσεις «σε ακραία σημεία της Ευρώπης» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση του πορίσματος. Δηλαδή πρόκειται για ένα διεθνές αεροδρόμιο. Επίσης, η έκθεση αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «από επιχειρησιακής πλευράς δεν υπάρχουν φυσικά εμπόδια στις περιοχές προσέγγισης και ανόδου απογείωσης».

Όταν γνωστοποιήθηκε το πόρισμα από την Υ.Π.Α., ο τέως Νομάρχης «έτρεξε» να βρει τρόπο χρηματοδότησης της μελέτης, κάνοντας σημαντική πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση, εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι στην κυβέρνηση τότε βρισκόταν η Ν.Δ., με τα στελέχη της οποίας είχε πάρα πολύ καλές σχέσεις. Έτσι λοιπόν, μετά από έξυπνες κινήσεις και σοβαρές προσπάθειες, κατάφερε να βρει τη χρηματοδότηση για την μελέτη, με συνολικό κόστος προεκτίμησης ύψους 5.533.485,07 ευρώ με ΦΠΑ.

Από εκεί και πέρα δεν θα πούμε αναλυτικά τι έγινε ώστε να ΜΗΝ γίνει το αεροδρόμιο στο νομό μας, αλλά θα σας πούμε ότι η Καλαμάτα «κατάφερε» τότε και σταμάτησε τη χρηματοδότηση. Οι φορείς της Καλαμάτας αντέδρασαν στο αίτημα της Λακωνίας, και μάλιστα ο Πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Μεσσηνίας σε επιστολή που είχε στείλει στην κυβέρνηση, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «λιγότερο θα στοιχίσει ένα τούνελ στον Ταΰγετο για να εξυπηρετηθεί η Λακωνία από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, παρά η κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου στη Λακωνία».

Αργότερα τις Νομαρχίες διαδέχθηκε η Περιφέρεια Πελοποννήσου, με τον πρώην Περιφερειάρχη Πέτρο Τατούλη να έχει πείσει μεταξύ άλλων τους λακωνικούς φορείς το αεροδρόμιο να μη γίνει στη Σπάρτη αλλά στην Τρίπολη, (κάτι που βάσει επανειλημμένων γνωμοδοτήσεων της ΥΠΑ, όπως έχουμε παρουσιάσει, δεν θα μπορούσε να γίνει), με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίσει όλους τους Λάκωνες προς τη διεκδίκηση αυτή.

Έτσι χάθηκαν 15 ολόκληρα χρόνια από τη στιγμή που ο τέως Νομάρχης Λακωνίας Κώστας Φούρκας οραματίστηκε και παραλίγο να κάνει πραγματικότητα το αεροδρόμιο στη Λακωνία, εκτοξεύοντας τον νομό μας σε άλλο επίπεδο.

Τώρα, ο νέος Περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Παναγιώτης Νίκας, έχει πει αρκετές φορές δημόσια, ακόμα και σε εμάς εδώ στα τηλεοπτικά studio της APELA στη Σπάρτη, ότι κατά τη θητεία του, όπου «πρέπει» και «μπορεί» να γίνει αεροδρόμιο στην Πελοπόννησο, ας γίνει.

Το αν «μπορεί» να κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο, αυτό έχει διαπιστωθεί και μάλιστα από τις ίδιες τις τεχνικές υπηρεσίες της Υ.Π.Α. που δίνουν την άδεια κατασκευής αεροδρομίων. Οπότε μένει να διαπιστωθεί το αν «πρέπει» και αυτό μπορεί να γίνει μόνο με μια μελέτη βιωσιμότητας, που εμείς είμαστε σίγουροι ότι θα δείξει πως είναι το μοναδικό αεροδρόμιο που μπορεί να κατασκευαστεί στα νότια του Ελευθέριος Βενιζέλος (μετά τη ρήτρα των 100 χιλιομέτρων). Επιπλέον, η κατασκευή του αεροδρομίου, πιστεύουμε ότι δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στη σύμβαση με την Fraport. Επίσης πιστεύουμε ότι θα δείξει πως είναι κερδοφόρα η λειτουργία του νέου αεροδρομίου για την εταιρεία που θα το αναλάβει και θα εκτινάξει τον τουρισμό σε ολόκληρη τη Λακωνία, όπου αυτό είναι και το ζητούμενο για εμάς.

Μετά από διεθνή διαγωνισμό το νέο αεροδρόμιο μπορεί να κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, οπότε το κράτος μπορεί να μην επιβαρυνθεί το κόστος. Μένει οι λακωνικοί φορείς και βουλευτές, να πάρουν το θετικό πόρισμα της Υ.Π.Α. και να συνεχίσουν από εκεί που κάποιοι σταμάτησαν τον Νομάρχη. Να διεκδικήσουμε επιτέλους το ΝΕΟ αεροδρόμιο της Λακωνίας που έχει προοπτική, διότι το παλαιό της Σπάρτης στο Πυρί δεν έχει προοπτικές, γιατί δεν πληροί τις απαιτήσεις ενός νέου και σύγχρονου αεροδρομίου, κυρίως λόγω του λανθασμένου προσανατολισμού του αεροδιαδρόμου.

Οπότε είναι απλά τα πράγματα, ζητάμε χρηματοδότηση (ακόμα και από ιδιώτες) για μια μελέτη βιωσιμότητας, η Περιφέρεια ή το Υπουργείο Μεταφορών προκηρύσσει διαγωνισμό κατασκευής αεροδρομίου στη Λακωνία, και η εταιρεία που θα κερδίσει, με δικά της χρήματα κάνει την μελέτη και την κατασκευή του αεροδρομίου, με τη στήριξη του κράτους στο θέμα των απαλλοτριώσεων.

Οπότε, πάμε όλοι μαζί κοινωνία και τοπικοί φορείς να το διεκδικήσουμε, γιατί αν πούμε «τώρα ξεκινάμε», θα το δούμε να λειτουργεί σε 6 με 10 χρόνια. Αν το αφήσουμε για αργότερα, απλά τα χρόνια περνάνε…











Γράφει ο Γιάννης Κωστιάνης

Οι μέρες του κορωνοϊού απέδειξαν περίτρανα πως σοβαρός τουρισμός και ανάπτυξη στην Ελλάδα ΔΕΝ υπάρχει χωρίς αεροδρόμιο. Αυτή τη στιγμή το αεροδρόμιο της Καλαμάτας ΔΕΝ καλύπτει το σύνολο της Λακωνίας, ενώ το παλιό αεροδρόμιο στη θέση Πυρί, όπως λένε οι ειδικοί, είναι ακατάλληλο για πτήσεις με μεγάλα αεροσκάφη λόγω της θέσης του, ενώ έχει περιορισμένες προοπτικές αναβάθμισης.

Έτσι όπως έχουν τα πράγματα, ενώ όλο πληθαίνουν οι φωνές για νέο αεροδρόμιο από Λάκωνες που κατέχουν θέσεις κλειδιά στην τοπική κοινωνία, θεωρείται ένα επιτακτικό έργο για την ανάπτυξη του νομού μας και ειδικότερα για τη νότια Λακωνία που απέχει πάνω από 2,5 ώρες από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και κοντά 4,5 ώρες από το Ελ. Βενιζέλος, χρόνοι απαγορευτικοί για «ποιοτικούς» τουρίστες που βάσει ερευνών, από το αεροδρόμιο έως τον προορισμό του ταξιδιώτη θα πρέπει να είναι πάνω - κάτω 45 λεπτά.


Η κατασκευή του νέου αεροδρομίου της Λακωνίας

Πολλοί μπορεί να μην το γνωρίζουν, αλλά κάποτε, πριν από 15 χρόνια, είχαν γίνει σοβαρές προσπάθειες να δημιουργηθεί νέο διεθνές αεροδρόμιο στη Λακωνία.

Για το λόγο αυτό, μετά από αίτημα που είχε γίνει το 2005 από τον τότε Νομάρχη προς τον τότε Υπουργό Συγκοινωνιών Μιχάλη Λιάπη, είχε έρθει στη Λακωνία, ειδικό κλιμάκιο (Ομάδα εργασίας) υπό την εποπτεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.), για να τοποθετήσει χωροταξικά το νέο διεθνές αεροδρόμιο της Λακωνίας.

Η ομάδα της Υ.Π.Α. παρέδωσε το πόρισμά της τον Οκτώβριο του 2005 και από όλες τις θέσεις που μελέτησαν, κατέληξαν ότι η θέση «1» πληρούσε τις περισσότερες προϋποθέσεις για να γίνει το αεροδρόμιο στη Λακωνία. Το πόρισμα καθαρογράφτηκε και στάλθηκε επίσημα στη Νομαρχία τον Μάιο του 2006, με την ένδειξη «ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΛΑΚΩΝΙΑΣ».

Η θέση «1» βρίσκεται 10 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Σπάρτης, κοντά στην περιοχή της Τραπεζοντής, όπως θα δείτε στον παρακάτω χάρτη (μαζί με αποκαλυπτικά έγγραφα). Μάλιστα, το κτηματομεσιτικό γραφείο APELA REAL ESTATE, σχεδίασε στον εν λόγω χάρτη και το αεροδρόμιο, σύμφωνα με τα σχέδια που έφθασαν στα χέρια της δημοσιογραφικής ομάδας της apela.gr.

Πρόκειται για έναν αεροδιάδρομο κατηγορίας 4D, μήκους 2.800 μέτρων, πλάτους 45 μέτρων, με δυνατότητα φιλοξενίας αεροσκαφών που μπορούν να πραγματοποιούν πτήσεις «σε ακραία σημεία της Ευρώπης» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση του πορίσματος. Δηλαδή πρόκειται για ένα διεθνές αεροδρόμιο. Επίσης, η έκθεση αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «από επιχειρησιακής πλευράς δεν υπάρχουν φυσικά εμπόδια στις περιοχές προσέγγισης και ανόδου απογείωσης».

Όταν γνωστοποιήθηκε το πόρισμα από την Υ.Π.Α., ο τέως Νομάρχης «έτρεξε» να βρει τρόπο χρηματοδότησης της μελέτης, κάνοντας σημαντική πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση, εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι στην κυβέρνηση τότε βρισκόταν η Ν.Δ., με τα στελέχη της οποίας είχε πάρα πολύ καλές σχέσεις. Έτσι λοιπόν, μετά από έξυπνες κινήσεις και σοβαρές προσπάθειες, κατάφερε να βρει τη χρηματοδότηση για την μελέτη, με συνολικό κόστος προεκτίμησης ύψους 5.533.485,07 ευρώ με ΦΠΑ.

Από εκεί και πέρα δεν θα πούμε αναλυτικά τι έγινε ώστε να ΜΗΝ γίνει το αεροδρόμιο στο νομό μας, αλλά θα σας πούμε ότι η Καλαμάτα «κατάφερε» τότε και σταμάτησε τη χρηματοδότηση. Οι φορείς της Καλαμάτας αντέδρασαν στο αίτημα της Λακωνίας, και μάλιστα ο Πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Μεσσηνίας σε επιστολή που είχε στείλει στην κυβέρνηση, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «λιγότερο θα στοιχίσει ένα τούνελ στον Ταΰγετο για να εξυπηρετηθεί η Λακωνία από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, παρά η κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου στη Λακωνία».

Αργότερα τις Νομαρχίες διαδέχθηκε η Περιφέρεια Πελοποννήσου, με τον πρώην Περιφερειάρχη Πέτρο Τατούλη να έχει πείσει μεταξύ άλλων τους λακωνικούς φορείς το αεροδρόμιο να μη γίνει στη Σπάρτη αλλά στην Τρίπολη, (κάτι που βάσει επανειλημμένων γνωμοδοτήσεων της ΥΠΑ, όπως έχουμε παρουσιάσει, δεν θα μπορούσε να γίνει), με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίσει όλους τους Λάκωνες προς τη διεκδίκηση αυτή.

Έτσι χάθηκαν 15 ολόκληρα χρόνια από τη στιγμή που ο τέως Νομάρχης Λακωνίας Κώστας Φούρκας οραματίστηκε και παραλίγο να κάνει πραγματικότητα το αεροδρόμιο στη Λακωνία, εκτοξεύοντας τον νομό μας σε άλλο επίπεδο.

Τώρα, ο νέος Περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Παναγιώτης Νίκας, έχει πει αρκετές φορές δημόσια, ακόμα και σε εμάς εδώ στα τηλεοπτικά studio της APELA στη Σπάρτη, ότι κατά τη θητεία του, όπου «πρέπει» και «μπορεί» να γίνει αεροδρόμιο στην Πελοπόννησο, ας γίνει.

Το αν «μπορεί» να κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο, αυτό έχει διαπιστωθεί και μάλιστα από τις ίδιες τις τεχνικές υπηρεσίες της Υ.Π.Α. που δίνουν την άδεια κατασκευής αεροδρομίων. Οπότε μένει να διαπιστωθεί το αν «πρέπει» και αυτό μπορεί να γίνει μόνο με μια μελέτη βιωσιμότητας, που εμείς είμαστε σίγουροι ότι θα δείξει πως είναι το μοναδικό αεροδρόμιο που μπορεί να κατασκευαστεί στα νότια του Ελευθέριος Βενιζέλος (μετά τη ρήτρα των 100 χιλιομέτρων). Επιπλέον, η κατασκευή του αεροδρομίου, πιστεύουμε ότι δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στη σύμβαση με την Fraport. Επίσης πιστεύουμε ότι θα δείξει πως είναι κερδοφόρα η λειτουργία του νέου αεροδρομίου για την εταιρεία που θα το αναλάβει και θα εκτινάξει τον τουρισμό σε ολόκληρη τη Λακωνία, όπου αυτό είναι και το ζητούμενο για εμάς.

Μετά από διεθνή διαγωνισμό το νέο αεροδρόμιο μπορεί να κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, οπότε το κράτος μπορεί να μην επιβαρυνθεί το κόστος. Μένει οι λακωνικοί φορείς και βουλευτές, να πάρουν το θετικό πόρισμα της Υ.Π.Α. και να συνεχίσουν από εκεί που κάποιοι σταμάτησαν τον Νομάρχη. Να διεκδικήσουμε επιτέλους το ΝΕΟ αεροδρόμιο της Λακωνίας που έχει προοπτική, διότι το παλαιό της Σπάρτης στο Πυρί δεν έχει προοπτικές, γιατί δεν πληροί τις απαιτήσεις ενός νέου και σύγχρονου αεροδρομίου, κυρίως λόγω του λανθασμένου προσανατολισμού του αεροδιαδρόμου.

Οπότε είναι απλά τα πράγματα, ζητάμε χρηματοδότηση (ακόμα και από ιδιώτες) για μια μελέτη βιωσιμότητας, η Περιφέρεια ή το Υπουργείο Μεταφορών προκηρύσσει διαγωνισμό κατασκευής αεροδρομίου στη Λακωνία, και η εταιρεία που θα κερδίσει, με δικά της χρήματα κάνει την μελέτη και την κατασκευή του αεροδρομίου, με τη στήριξη του κράτους στο θέμα των απαλλοτριώσεων.

Οπότε, πάμε όλοι μαζί κοινωνία και τοπικοί φορείς να το διεκδικήσουμε, γιατί αν πούμε «τώρα ξεκινάμε», θα το δούμε να λειτουργεί σε 6 με 10 χρόνια. Αν το αφήσουμε για αργότερα, απλά τα χρόνια περνάνε…











Η APELA προτείνει

image