notification icon
Θα θέλατε να σας ενημερώνουμε για τα έκτακτα γεγονότα ;

Χρυσαδάκος: «Γύρω - γύρω όλοι… και στη μέση οι πυρόπληκτοι»

slider_image
03-09-2021

«Ελπίζουμε ότι οι υπεύθυνοι κατά νόμο θα επιδείξουν υπευθυνότητα και ενσυναίσθηση. Σε διαφορετική περίπτωση ο καθένας και όλοι μαζί οι πυρόπληκτοι θα διεκδικήσουν τα δίκια τους με όλους τους δυνατούς τρόπους»

Γράφει ο Σταύρος Χρυσαδάκος,
Γεωπόνος, Μέλος της Λαϊκής Ενότητας Πελοποννήσου

Η φωτιά είναι πόλεμος.

Η φωτιά στο δήμο Ανατολικής Μάνης άφησε πίσω της καταστροφή.

Υποδομές και παραγωγικές δυνάμεις έγιναν στάχτη.

Άνθρωποι ξεσπιτώνονται καθώς είτε έχασαν τα σπίτια τους, είτε αδυνατούν να ζήσουν στα χωριά τους χωρίς πλέον εισοδήματα και πόρους.

Οικοσυστήματα και δάση που η δημιουργία τους έχει διαρκέσει δεκαετίες εξαφανίστηκαν.

Για τα αίτια της καταστροφής, τη διαχείριση της και τις πιθανές ευθύνες έχουν γραφεί πολλά. Θα επανέλθουμε με στοιχεία.

Σήμερα είμαστε στο στάδιο της αντιμετώπισης των συνεπειών και στη στήριξη των πληγέντων ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν και να συνεχίσουν τη ζωή τους.

Η πολιτεία όπως είχε υποχρέωση κινήθηκε για να συνδράμει του δοκιμαζόμενους πολίτες και τις πληγείσες επιχειρήσεις.

Ενεργοποιήθηκε το νομοθετικό πλαίσιο του νόμου 4797/2021 για την κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, από θεομηνίες.

Στήθηκε και ενεργοποιήθηκε σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα και κλήθηκαν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν τα αιτήματα τους
- χωρίς όμως αναλυτικές οδηγίες
- χωρίς διευκρινήσεις για σωρεία αποριών
- χωρίς δυνατότητα επικοινωνίας με τους αρμόδιους του Υπ. Οικονομικών ή άλλης υπηρεσίας είτε τηλεφωνικά είτε ηλεκτρονικά.

Πεδίο λαμπρό για «αρπαχτές». Καπάτσοι και άσχετοι αναλαμβάνουν να υποβάλλουν για λογαριασμό των πληγέντων τις σχετικές αιτήσεις αρπάζοντας κατοστάρικα.

Εμπλέκοντας  τους αγρότες σε ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ διότι πολλοί από αυτούς θα κληθούν να επιστρέψουν χρήματα ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.

Αναζητείται υπεύθυνος που θα δώσει απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα που ενδεικτικά επελέγησαν.

Α. Εδρα της επιχείρησης
Ποιος  είναι ο ρόλος της μόνιμης κατοικίας και της έδρας της επιχείρησης όπως  καταγράφονται στα στοιχεία μητρώου στη Δ.Ο.Υ. Σπάρτης στην επιλεξιμότητα της αίτησης ενίσχυσης;

Πως δηλαδή επηρεάζουν την αίτηση η μόνιμη κατοικία του φυσικού προσώπου, του αγρότη πχ και η έδρα της επιχείρησης;

Σημειώνεται ότι με βάση το νόμο 4797/2021 περι κρατικής αρωγής, αποζημιώνονται  οι επιχειρήσεις «που ασκούν νόμιμη οικονομική δραστηριότητα, ανεξάρτητα από τη μορφή τους». Και χωρίς να τίθεται θέμα έδρας.
Ομοίως και στη σχετική πράξη νομοθετικού περιεχομένου (ΠΝΠ /13-08-2021)
Αντίθετα στην ΚΥΑ ΓΔΟΥ 841/13-08-2021 τίθεται θέμα έδρας.

Στις προϋποθέσεις των δικαιούχων, στο άρθρο 2 αναφέρει «Οι δικαιούχοι της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια σωρευτικά:
α) έχουν την έδρα τους ή υποκατάστημα και λειτουργούν νόμιμα σε περιοχές που έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 27η Ιουλίου 2021 και ως την 13η Αυγούστου 2021 και για τις οποίες έχουν εκδοθεί αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας»

Δηλαδή, επιχειρήσεις - αγροτικές εκμ/σεις που το σύνολο ή μέρος των αγροτεμαχίων τους  ευρίσκονται στα όρια των πυρόπληκτων κοινοτήτων και έχουν υποστεί ζημίες  εφόσον ο κάτοχος – αρχηγός δηλώνει έδρα εκτός της πυρόπληκτης περιοχής αποκλείονται.

Β. Ιδιοκτήτης και μισθωτής αγροτικής εκμ/σης
Δεν υπάρχει σαφής αναφορά και ενημέρωση τι ισχύει όταν η επιχείρηση - γεωργική εκμ/ση αποτελείται από μισθωμένα αγροτεμάχια στο σύνολο της ή κατά ένα μέρος  και υπέστη ζημίες. Με άλλα λόγια, τι δικαιούται ο ιδιοκτήτης και τι ο μισθωτής.

Γ. Ενεργές επιχειρήσεις
Νέα παιδιά εγκαταστάθηκαν στη γεωργία και δημιούργησαν επιχείρηση – γεωργική εκμ/ση τον Μάιο – Ιούνιο του 2021 και δήλωσαν αυτή στο ΟΣΔΕ του 2021.

Η φωτιά «πρόλαβε» τις διαδικασίες έναρξης αγροτικής δραστηριότητας στη ΔΟΥ Σπάρτης. Ετσι δεν εμφανίζονται ως ενεργές επιχειρήσεις στο μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Όπως προκύπτει από την λειτουργία της πλατφόρμας, δεν μπορούν να υποβάλλουν  αίτηση ενίσχυσης.

Και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη.!!!  

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ανεξάρτητα από προθέσεις, η όλη διαδικασία είναι «στημένη» πρόχειρα και στο «γόνατο».

Προφανής δε η ανάγκη για την άμεση λήψη διορθωτικών μέτρων.

Μεταξύ αυτών υποχρεωτικά θα πρέπει περιλαμβάνονται
- Δημιουργία και λειτουργία ενός δικτύου επικοινωνίας και παροχής διευκρινήσεων στα θέματα της κρατικής αρωγής.
Η διαδικασία της αρωγής και στη συνέχεια της εκτίμησης των ζημιών και των αποζημιώσεων θα είναι χρονοβόρα. Πρέπει να υπάρχει ένα αξιόπιστο κέντρο παροχής πληροφόρησης και υποβοήθησης των πυρόπληκτων.

Σήμερα απογράφει η Περιφέρεια, ο δήμος , ο ΕΛΓΑ  και τέλος η Πυροσβεστική υπηρεσία. Γύρω - γύρω όλοι και στη μέση οι πυρόπληκτοι Μανιάτες.

- Ακύρωση – κατάργηση της προϋπόθεσης για να κριθεί  μία επιχείρηση – αγροτική εκμ/ση ως δικαιούχος η εδρα της επιχείρησης να ευρίσκεται εντός της πυρόπληκτης  περιοχής.

Είναι παράλογο μία επιχείρηση με έδρα πχ την Τρίπολη και αγροτεμάχια σε πυρόπληκτη τοπική κοινότητα του Γυθείου τα οποία έγιναν στάχτη να αποκλείεται   της κρατικής αρωγής .

- Συνεχής επικαιροποίηση των δεδομένων που αντλεί η πλατφόρμα της Κρατικής Αρωγής μέχρι και την 30/9 ώστε να ικανοποιηθούν όλα τα αιτήματα αρωγής.
Αυτό προϋποθέτει επιτάχυνση των διαδικασιών είτε εγγραφής, είτε μεταβολής, των στοιχείων των επιχειρήσεων στις υπηρεσίες Μητρώου των κατά τόπους Δ.Ο.Υ..

Ελπίζουμε ότι οι υπεύθυνοι κατά νόμο θα επιδείξουν υπευθυνότητα και ενσυναίσθηση. Σε διαφορετική περίπτωση ο καθένας και όλοι μαζί οι πυρόπληκτοι θα διεκδικήσουν τα δίκια τους με όλους τους δυνατούς τρόπους.

ΥΓ. Είναι προφανές ότι για την πρωτογενή τομέα μετά τα «επιδόματα» της αρωγής  θα υπάρξει διαδικασία
- εκτίμησης της ζημίας και αποζημίωσης για την ηρτημένη παραγωγή και  
- εκτίμηση της ζημίας και αποζημίωση για την αποκατάσταση του φυτικού και ζωικου κεφαλαίου σύμφωνα με το πλαίσιο των Κρατικών Οικονομικών ενισχύσεων (ΚΟΕ).

Το κοστούμι των Κ.Ο.Ε. είναι γνωστό ότι είναι «στενό» και κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις. Ας φροντίσουν οι υπεύθυνοι, να «φαρδύνει» έγκαιρα, πριν φτάσουμε στην εφαρμογή.

Επ αυτού θα επανέλθουμε.

Γράφει ο Σταύρος Χρυσαδάκος,
Γεωπόνος, Μέλος της Λαϊκής Ενότητας Πελοποννήσου

Η φωτιά είναι πόλεμος.

Η φωτιά στο δήμο Ανατολικής Μάνης άφησε πίσω της καταστροφή.

Υποδομές και παραγωγικές δυνάμεις έγιναν στάχτη.

Άνθρωποι ξεσπιτώνονται καθώς είτε έχασαν τα σπίτια τους, είτε αδυνατούν να ζήσουν στα χωριά τους χωρίς πλέον εισοδήματα και πόρους.

Οικοσυστήματα και δάση που η δημιουργία τους έχει διαρκέσει δεκαετίες εξαφανίστηκαν.

Για τα αίτια της καταστροφής, τη διαχείριση της και τις πιθανές ευθύνες έχουν γραφεί πολλά. Θα επανέλθουμε με στοιχεία.

Σήμερα είμαστε στο στάδιο της αντιμετώπισης των συνεπειών και στη στήριξη των πληγέντων ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν και να συνεχίσουν τη ζωή τους.

Η πολιτεία όπως είχε υποχρέωση κινήθηκε για να συνδράμει του δοκιμαζόμενους πολίτες και τις πληγείσες επιχειρήσεις.

Ενεργοποιήθηκε το νομοθετικό πλαίσιο του νόμου 4797/2021 για την κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, από θεομηνίες.

Στήθηκε και ενεργοποιήθηκε σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα και κλήθηκαν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν τα αιτήματα τους
- χωρίς όμως αναλυτικές οδηγίες
- χωρίς διευκρινήσεις για σωρεία αποριών
- χωρίς δυνατότητα επικοινωνίας με τους αρμόδιους του Υπ. Οικονομικών ή άλλης υπηρεσίας είτε τηλεφωνικά είτε ηλεκτρονικά.

Πεδίο λαμπρό για «αρπαχτές». Καπάτσοι και άσχετοι αναλαμβάνουν να υποβάλλουν για λογαριασμό των πληγέντων τις σχετικές αιτήσεις αρπάζοντας κατοστάρικα.

Εμπλέκοντας  τους αγρότες σε ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ διότι πολλοί από αυτούς θα κληθούν να επιστρέψουν χρήματα ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.

Αναζητείται υπεύθυνος που θα δώσει απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα που ενδεικτικά επελέγησαν.

Α. Εδρα της επιχείρησης
Ποιος  είναι ο ρόλος της μόνιμης κατοικίας και της έδρας της επιχείρησης όπως  καταγράφονται στα στοιχεία μητρώου στη Δ.Ο.Υ. Σπάρτης στην επιλεξιμότητα της αίτησης ενίσχυσης;

Πως δηλαδή επηρεάζουν την αίτηση η μόνιμη κατοικία του φυσικού προσώπου, του αγρότη πχ και η έδρα της επιχείρησης;

Σημειώνεται ότι με βάση το νόμο 4797/2021 περι κρατικής αρωγής, αποζημιώνονται  οι επιχειρήσεις «που ασκούν νόμιμη οικονομική δραστηριότητα, ανεξάρτητα από τη μορφή τους». Και χωρίς να τίθεται θέμα έδρας.
Ομοίως και στη σχετική πράξη νομοθετικού περιεχομένου (ΠΝΠ /13-08-2021)
Αντίθετα στην ΚΥΑ ΓΔΟΥ 841/13-08-2021 τίθεται θέμα έδρας.

Στις προϋποθέσεις των δικαιούχων, στο άρθρο 2 αναφέρει «Οι δικαιούχοι της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια σωρευτικά:
α) έχουν την έδρα τους ή υποκατάστημα και λειτουργούν νόμιμα σε περιοχές που έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 27η Ιουλίου 2021 και ως την 13η Αυγούστου 2021 και για τις οποίες έχουν εκδοθεί αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας»

Δηλαδή, επιχειρήσεις - αγροτικές εκμ/σεις που το σύνολο ή μέρος των αγροτεμαχίων τους  ευρίσκονται στα όρια των πυρόπληκτων κοινοτήτων και έχουν υποστεί ζημίες  εφόσον ο κάτοχος – αρχηγός δηλώνει έδρα εκτός της πυρόπληκτης περιοχής αποκλείονται.

Β. Ιδιοκτήτης και μισθωτής αγροτικής εκμ/σης
Δεν υπάρχει σαφής αναφορά και ενημέρωση τι ισχύει όταν η επιχείρηση - γεωργική εκμ/ση αποτελείται από μισθωμένα αγροτεμάχια στο σύνολο της ή κατά ένα μέρος  και υπέστη ζημίες. Με άλλα λόγια, τι δικαιούται ο ιδιοκτήτης και τι ο μισθωτής.

Γ. Ενεργές επιχειρήσεις
Νέα παιδιά εγκαταστάθηκαν στη γεωργία και δημιούργησαν επιχείρηση – γεωργική εκμ/ση τον Μάιο – Ιούνιο του 2021 και δήλωσαν αυτή στο ΟΣΔΕ του 2021.

Η φωτιά «πρόλαβε» τις διαδικασίες έναρξης αγροτικής δραστηριότητας στη ΔΟΥ Σπάρτης. Ετσι δεν εμφανίζονται ως ενεργές επιχειρήσεις στο μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Όπως προκύπτει από την λειτουργία της πλατφόρμας, δεν μπορούν να υποβάλλουν  αίτηση ενίσχυσης.

Και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη.!!!  

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ανεξάρτητα από προθέσεις, η όλη διαδικασία είναι «στημένη» πρόχειρα και στο «γόνατο».

Προφανής δε η ανάγκη για την άμεση λήψη διορθωτικών μέτρων.

Μεταξύ αυτών υποχρεωτικά θα πρέπει περιλαμβάνονται
- Δημιουργία και λειτουργία ενός δικτύου επικοινωνίας και παροχής διευκρινήσεων στα θέματα της κρατικής αρωγής.
Η διαδικασία της αρωγής και στη συνέχεια της εκτίμησης των ζημιών και των αποζημιώσεων θα είναι χρονοβόρα. Πρέπει να υπάρχει ένα αξιόπιστο κέντρο παροχής πληροφόρησης και υποβοήθησης των πυρόπληκτων.

Σήμερα απογράφει η Περιφέρεια, ο δήμος , ο ΕΛΓΑ  και τέλος η Πυροσβεστική υπηρεσία. Γύρω - γύρω όλοι και στη μέση οι πυρόπληκτοι Μανιάτες.

- Ακύρωση – κατάργηση της προϋπόθεσης για να κριθεί  μία επιχείρηση – αγροτική εκμ/ση ως δικαιούχος η εδρα της επιχείρησης να ευρίσκεται εντός της πυρόπληκτης  περιοχής.

Είναι παράλογο μία επιχείρηση με έδρα πχ την Τρίπολη και αγροτεμάχια σε πυρόπληκτη τοπική κοινότητα του Γυθείου τα οποία έγιναν στάχτη να αποκλείεται   της κρατικής αρωγής .

- Συνεχής επικαιροποίηση των δεδομένων που αντλεί η πλατφόρμα της Κρατικής Αρωγής μέχρι και την 30/9 ώστε να ικανοποιηθούν όλα τα αιτήματα αρωγής.
Αυτό προϋποθέτει επιτάχυνση των διαδικασιών είτε εγγραφής, είτε μεταβολής, των στοιχείων των επιχειρήσεων στις υπηρεσίες Μητρώου των κατά τόπους Δ.Ο.Υ..

Ελπίζουμε ότι οι υπεύθυνοι κατά νόμο θα επιδείξουν υπευθυνότητα και ενσυναίσθηση. Σε διαφορετική περίπτωση ο καθένας και όλοι μαζί οι πυρόπληκτοι θα διεκδικήσουν τα δίκια τους με όλους τους δυνατούς τρόπους.

ΥΓ. Είναι προφανές ότι για την πρωτογενή τομέα μετά τα «επιδόματα» της αρωγής  θα υπάρξει διαδικασία
- εκτίμησης της ζημίας και αποζημίωσης για την ηρτημένη παραγωγή και  
- εκτίμηση της ζημίας και αποζημίωση για την αποκατάσταση του φυτικού και ζωικου κεφαλαίου σύμφωνα με το πλαίσιο των Κρατικών Οικονομικών ενισχύσεων (ΚΟΕ).

Το κοστούμι των Κ.Ο.Ε. είναι γνωστό ότι είναι «στενό» και κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις. Ας φροντίσουν οι υπεύθυνοι, να «φαρδύνει» έγκαιρα, πριν φτάσουμε στην εφαρμογή.

Επ αυτού θα επανέλθουμε.

Μοιράσου το άρθρο:

Η APELA προτείνει

image