Σύμφωνα με επίσημο δημοσίευμα του Δήμου Μονεμβασίας, στη Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 29ης Μαίου 2012, το υπ΄ αρ. 8 θέμα της Ημερήσιας Διάταξης, αφορά στην έγκριση (αντιγράφουμε αυτολεξεί):

«της μελέτης του έργου ‘διαμόρφωση χώρου διαδρόμου προσγείωσης ελαφρών αεροσκαφών σε περιοχή εντός ορίων οικισμού Μεγάλη Σπηλιά στην Δ.Ε. Βοιών (...) και καθορισμού του τρόπου εκτέλεσης αυτών’. Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Πετράκης Χρήστος».

Έχουμε παλαιότερα ξαναπεί ότι ένα αεροδρόμιο, οσοδήποτε μικρό, σε μία χώρα με τις ιδιαιτερότητες της Ελλάδας, αποτελεί εθνικό κεφάλαιο. Για τη Λακωνία, πιστεύουμε ότι αποτελεί τη μοναδική ίσως επένδυση η οποία θα μπορούσε να δώσει ισχυρή και άμεση αναπτυξιακή ώθηση στο Νομό. Σε δραματικότερους τόνους, είχαμε γράψει ότι η διεκδίκηση αυτής της επένδυσης αποτελεί ουσιαστικά την τελευταία μας ευκαιρία για την «Α΄ Εθνική».

Για τη διεκδίκηση της επένδυσης αυτής, τα συμπεράσματα της Apela παραμένουν (συνοπτικά) τα παρακάτω:

  Το υφιστάμενο αεροδρόμιο Σπάρτης (κωδικό όνομα ICAO: LGSP) δεν θεωρούμε ότι είναι ουσιαστικά αναβαθμίσημο ή επεκτάσιμο. Κατά συνέπεια, δεν έχει κανένα νόημα η συζήτηση για την εμπορική ανάπτυξή του για τον τουρισμό (π.χ. για να δέχεται chartered flights). Δεν προκύπτει επίσης ότι από το αεροδρόμιο Σπάρτης υπάρχει το απαιτούμενο εμπορικό βάθος για τακτικές εσωτερικές ή διεθνείς γραμμές.

  Έχουμε στο παρελθόν αναλύσει πολλές φορές την άποψή μας αυτή. Ίσως υπάρξουν υποσημειώσεις και αντιρρήσεις εδώ. Αλλά μάλλον δεν θα αντέξουν σε σοβαρή μελέτη με ορθή χρήση ακριβών δεδομένων.  

  Ήτοι λοιπόν, η σκοπιμότητα του αεροδρομίου Σπάρτης περιορίζεται μάλλον για ιδιωτικές πτήσεις ή αεραθλητικά events. Ναι, τέτοιες δραστηριότητες έχουν αρκετές φορές διεξαχθεί περιστασιακά.

  Εαν η ΥΠΑ ενέκρινε την επαναλειτουργία του LGSP, αυτό ασφαλώς θα αποτελούσε θετικό γεγονός και ασφαλώς θα διεύρυνε τις από εκεί διεξαγόμενες δραστηριότητες. Ωστόσο πέρα από αυτό, ΔΕΝ πιστεύουμε ότι υπάρχει κάτι άλλο που θα έπρεπε να περιμένουμε για το αεροδρόμιο Σπάρτης.

  Αντίθετα, ελλοχεύει ένας σοβαρός κίνδυνος: Σε περίπτωση επαναλειτουργίας του ως έχει από την ΥΠΑ, η πεποίθηση (και οι πανήγυρεις) ότι δήθεν «αυτό είναι». Όμως ο πραγματικός σκοπός η κατασκευή ενός διεθνούς αεροδρομίου με σκοπό την τουριστική ανάπτυξη.

  Δεν προκύπτει όμως ότι αυτό είναι κατανοητό ή επιθυμητό από όλες τις δυνάμεις που χρειάζεται ο Νομός ενωμένες για τη διεκδίκηση ενός διεθνούς αερολιμένα.   

  Εαν η σκοπιμότητα ενός νέου Λακωνικού αεροδρομίου είναι κυρίως η τουριστική ανάπτυξη, τότε προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι αυτό θα έπρεπε να χωροθετηθεί νότια.

  Επειδή η Περιφέρεια Πελοποννήσου πρέπει να συγκεράσει τις ισχυρές αντιρρήσεις γειτονικών Νομών που δεν έχουν συμφέρον στην κατασκευή ενός αερολιμένα στη Λακωνία, το βάρος για τη διεκδίκησή του πέφτει νομοτελειακά στη Λακωνική Τοπική αυτοδιοίκηση. Κυρίως, στους τέσσερις Δήμους των περιοχών που θα ωφεληθούν άμεσα. Οι υπόλοιποι, οφείλουν εν ομονοία να σταθούν αρωγοί.

Επειδή το παράδειγμα π.χ. των Κυθήρων, της Σητείας δείχνουν ότι ευκολότερα αναπτύσσεται μια υφιστάμενη υποδομή η οποία να είναι επεκτάσιμη, παρά ότι εκ του μηδενός δημιουργείται μία άλλη, η πρωτοβουλία λοιπόν του Αντιδημάρχου Μονεμβασίας αποτελεί ένα ουσιαστικό βήμα στη σωστή κατεύθυνση. Ευχόμαστε να επικρατήσουν αγαθές και γόνιμες σκέψεις κατά τη συνεδρίαση της 29ης Μαίου. Ελπίζουμε η μελέτη να εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο και σύντομα, να ξεκινήσει.

Καταλήγοντας, να διατυπώσουμε το εξής: Έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία το έργο αυτό να γίνει και να γίνει σωστά, από το εαν θα γίνει μερικά χιλιόμετρα πιό κοντά, ή μερικά χιλιόμετρα πιό μακριά. Αυτό ισχύει είτε ο Δήμος Μονεμβασίας έχει κατά νου ένα μικρότερο αεροδρόμιο για π.χ. ιδιωτικές και αθλητικές δραστηριότητες οι οποίες θα ωφελήσουν πρωτίστως την ελασσονα περιοχή του, είτε σκέπτεται να κάνει μια καλή αρχή, από τη συνέχεια της οποίας τα ωφέλη θα διαχέονται σε όλο το Νομό. Θα ήταν σκόπιμο να μη βρει ανταγωνιστές αλλά αρωγούς. Από τη θετική συνισταμένη των οποίων, να προκύψει η βέλτιστη λύση.

Τέλος, με την ευκαιρία, αφού σύντομα θα γίνουν εκλογές, ευχόμαστε η όποια νέα κυβέρνηση να επανεξετάσει την έντονα αρνητική στάση της στο θέμα των υδροπλάνων. Η οποία μοναδικούς de jure ωφελημένους τελικά έχει τους... ακτοπλόους. Υπάρχουν τουλάχιστον τρεις προορισμοί στο Νομό μας που μπορούν να στηρίξουν τουριστικές και εμπορευματικές πτήσεις και που θα γνώριζαν νέα ζωή από αυτά τα πτητικά μέσα. Εαν βέβαια, στην άλλη άκρη, τα υδροπλάνα προσγειωνόντουσαν σε ένα λογικό σημείο, όπως π.χ. η μείζων ακτογραμμή από το λιμάνι του Πειραιά ως τη Γλυφάδα. Εκεί δηλαδή που ελλιμενιζόντουσαν και προπολεμικά και εκεί που καταστρέφονται σιγά-σιγά δεκάδες κλειστές ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Όχι στο Λαύριο (!) όπως αρχικά είχε αποφασιστεί. Δηλαδή, όχι άλλα παιχνίδια, με άλλοθι τη δήθεν όχληση όσων έχουν ρετιρέ στην παραλιακή ή την δήθεν αβάσταχτη επιβάρυνση του τάδε ή του δείνα οδικού άξονα.


Σ.Α.
Ειδικός συνεργάτης της apela.gr